Reklam

FARKLI MİMARİ İFADE BİÇİMLERİ


    ‘Her yiğidin bir yoğurt yiyişi vardır’ derler işte bu söz aslında mimarlar için

de geçerlilik taşır. Evet her mimarın mimariye olan bakış açısı, tasarımının

ifadesi, çevreye ve kente bakışı birbirinden farklıdır.

          1.Yüzyılda yaşamış olan Romalı mimar Vitrivius’un De Architectura

kitabında mimarlığın başarılı olmasını Utilitas Firmitas Venustas(kullanışlılık

sağlamlık güzellik) üçlemesine bağlamıştır. Rönesansta ise sağlamlık yerine

kullanıcılık-süreklilik kavramı gelmiştir.Modernizm ile beraber sanatın

edebiyatın ve doğal olarak mimarinin tekrar sorgulanması klasik dönemin






yavaş yavaş eski olarak kalması; postmodern dönemde de modernizmi aşma

çabaları soruların ve sorguların daha temele inmesiyle beraber oluşan yeni

akımlar en belirgin olarak mimari yapıtlarda kendilerini ifade etmektedirler.

Bunun en iyi örneklerini 20.yy. da ki eserlerde görmekteyiz. Antonio

Sant’Elia ve Mario Chiattone’nin(mimarlar olarak) başını çektiği fütürizm

akımının yayınlanan ilk manifestosunda şu ibare dikkat çekicidir: ‘Biz

tehlike, enerji ve yalınlığın şarkısını söyleyeceğiz ve açıklıyoruz ki dünya

yeni bir güzelle zenginleşmektedir. Hızın güzelliğiyle, yılankari egzos

borularından çıkan patlayıcı nefesiyle bir yarış otomobili kükreyerek

giderken makinalı tüfekler gibi sesler çıkaran bir otomobil antik güzelliğin

simgesi olan Yunan heykellerinden kat kat güzeldir.’ İşte bu ana düşünce

eserlerin ve yapılarının temel taşını oluşturmaktadır.

        Yine aynı devirde ‘realist manipesto’ adı altında yayınlanan

konstrüktüvizm akımı birçok sanatçı ve mimarı etkilemiş eserlerini ve

tasarımlarını anlatmada yardımcı olmuştur. Aslında daha çok Rus santçılarını ve

mimarlarını etkilemiştir.(O dönemin siyasi ideolojilerinden dolayı) Vladamir

Tatlin(3.Enternasyon Binası) ve Lissitzky bu akımla adını duyuran mimarlardan.

Dekonstrüktivizm ise mimari olarak konstrüktivizm ile ortak noktaları

bulunsada farklı yönleri bulunmaktadır. Dekonstrüktivizm de biçim ne kadar

bozulursa(deformed) tasarım da o kadar parçalanmış olur(deconstructed). Frank

Gehry(Walt Disney Opera Binası, Guggenheim Müzesi, Dans Eden Ev,

Weisman Sanat müzesi gibi), Zaha Hadid ve diğer ünlü mimarlar için

tasarımlarının ifadelerini mümkün kılmıştır bu akım.

           Toparlarsam; bir düşünceyi aktarmanın en iyi yolu onu ifade etmektir.

Mimaride ifade ise o projenin, tasarımının en önemli aşamalarından biridir.

Hedef kitleyle en iyi iletişime geçmenin yoludur. Bu ifadeyi sanat, edebiyat,

sosyal olaylar ve sayamadığım bir sürü şey  her zaman etkilemeye devam

edecektir.

Not: Resimleri incelemenizi tavsiye ederim. Ayrıca görsel ifade, ifadenin en

güzel yollarından biridir. Keyifli incelemeler. Teşekkür Ederim

                                                                           Türk Baroku

0 yorum(lar):